Vleesveebedrijf & Agroforestry Het Diessens Broek (Diessen)
Een modern landbouwbedrijf waar ondernemers en consumenten kunnen zien wat er wél kan. Met die ambitie hebben Anouk Vingerhoets en Lucien Daas het ouderlijk melkveebedrijf omgebouwd tot een innovatief bedrijf waar vleesvee, agroforestry en voedseleducatie samenkomen. “We willen iedereen die op ons erf komt meenemen in de kansen én uitdagingen van onze voedselproductie.”

Op Het Diessens Broek begrazen 36 vleeskoeien zo’n 12 hectare gras en kruidenrijk grasland. Verder hebben Anouk en Lucien ruim 2 hectare mais en 1 hectare blauwe bessen, een teelt waar Lucien mee is opgegroeid. Een belangrijk onderdeel van het bouwplan, en de achterliggende ambities, is het agroforestry-perceel van 3,5 hectare. “We hebben nu twee verschillende systemen aangeplant, en dat worden er nog meer: van intensief tot extensief”, zegt Anouk daarover. “Op die manier willen we gaan testen wat er wel en niet werkt.”
“Daarbij laten we het hele plaatje zien”, vult Lucien aan. “Hoe werkt een systeem, hoeveel arbeid stop je erin en wat levert het ecologisch én financieel op?” Door open te laten zien welke keuzes ze waarom maken, hoopt Anouk andere boeren te inspireren. “Door te ontdekken hoe agroforestry op ons bedrijf economisch rendabel kan zijn en tegelijkertijd ecologische systemen kan verbeteren, hopen we andere boeren te inspireren hier ook serieus over na te gaan denken: hoe kan ik dit in mijn bedrijfsvoering integreren?”
“Door te ontdekken hoe agroforestry op ons bedrijf economisch rendabel kan zijn en tegelijkertijd ecologische systemen kan verbeteren, hopen we andere boeren te inspireren hier ook serieus over na te gaan denken: hoe kan ik dit in mijn bedrijfsvoering integreren?” - Lucien Daas
Lessen delen vanuit de schoolbank
Dat ze zelf nog midden in de leerschool zitten, heeft Lucien het afgelopen jaar wel ervaren. “Zo was de financiering van onze nieuwe bedrijfsopzet een langdurig proces, omdat je van nieuwe landbouwmethoden geen standaardcijfers kunt overleggen aan de bank.” Tegelijkertijd zijn er ook veel ontwikkelingen en samenwerkingsprojecten die perspectief bieden. “Via SNK, de Provincie Noord-Brabant en het Agroforestry Netwerk Brabant hebben we CO2-credits verkregen. Met het Europese project AFaktive monitoren de waterkwaliteit en -kwantiteit, en we doen mee met een project van de groene HBO’s over verdienmodellen in agroforestry”, somt Anouk op. “Om anderen te inspireren, moeten we een goed verhaal opbouwen. Dit soort samenwerkingen zijn daar enorm belangrijk in.”
Meer kennis, meer begrip
Met dit verhaal hopen Anouk en Lucien ook de consument te betrekken. “Niet alleen omdat het belangrijk is dat kinderen én volwassenen weten waar hun voedsel vandaan komt, maar ook zodat de maatschappij meer besef krijgt van de complexiteit van onze voedselproductie en de uitdagingen waar boeren mee te maken krijgen”, zegt Anouk. De boerderijwinkel en pluktuin spelen een belangrijke rol in deze voedseleducatie. “Via deze weg betrekken we de consument direct bij het reilen en zeilen van ons bedrijf, en de manier waarop wij voedsel produceren.”
Het veld op
Als demobedrijf wil Lucien het verhaal van Het Diessens Broek ook met open dagen, als vergaderlocatie en via agroforestry-workshops vertellen. “Daarin nemen we bezoekers mee in het hele plaatje, van aanplanten tot verwerken en van snoeien tot verdienmodellen.” Anouk heeft hierbij een duidelijk doel voor ogen: “We willen zoveel mogelijk boeren inspireren met concrete praktijkvoorbeelden. Als veel gangbare boeren kleine stappen zetten, brengt dit meer teweeg dan wanneer een paar boeren hele grote stappen zetten.”
Lees meer over dit bedrijf via de website van het Diessens Broek