Van de boer in een box

Noem eens vijf producten uit de supermarkt (met uitzondering van groente en fruit) waar geen suiker in zit. Dat is nog best een uitdaging toch? Dat ondervonden Stijn en Stéphanie, de oprichters van Boerschappen ook. Zelfs in producten als smeerkaas en ham zit suiker. Fabrikanten stoppen van alles in een product om het mooi en lang houdbaar te maken. Stijn en Stéphanie besloten daarom hun boodschappen bij boeren uit de regio te halen. Super vers en onbewerkt, dit beviel prima.

Stijn en Stéphanie waren zo enthousiast dat ze besloten een pilot onder vrienden te houden. Een groep van tien stellen werd gevraagd om vier weken een pakket met verse producten te testen. Ze waren net zo enthousiast over de smaak en de versheid van de producten en vertelden hierover tegen anderen. Steeds meer mensen sloten zich aan. Dat was voor Stijn en Stéphanie de bevestiging dat ze niet de enige waren met behoefte aan vers en gezond voedsel zonder toevoegingen. Zo ontstond Boerschappen. Inmiddels heeft Boerschappen ongeveer drieëntwintighonderd actieve klanten en leveren ze aan twintig tot dertig restaurants.

Brabant

Boerschappen is vooral actief in Brabant en Zeeland. De consumenten kunnen de bestelde boxen ophalen bij verschillende afhaalpunten in Brabant. Maar sinds kort bezorgen ze ook door heel Nederland. De plannen voor de toekomst zijn dan ook niet terughoudend, Stijn en Stéphanie willen uitbreiden. “Het komende jaar gaat dit hoe dan ook ook gebeuren,” vertelt Stijn. “Eind 2020 willen we sowieso actief zijn in andere delen van Nederland.”

Binnen acht uur bij de klant

Klanten kunnen via de website een Boerschappen-box bestellen. Elke ochtend worden de producten voor de box ’s-ochtends vers opgehaald bij de boer. Daarna wordt het meteen verpakt en naar de afhaalpunten gebracht. Er zit maximaal acht uur tussen het ophalen bij de boer en het afhaalmoment van de klant. Zo is de klant zeker van verse producten.

Stijn: “We hebben verschillende soorten boxen waar mensen uit kunnen kiezen. Een van de boxen is de ‘box compleet’. Hier zit alles in. Vlees, vis, groenten, fruit, zuivel en kaas of vleeswaren. De inhoud van een box is geschikt voor drie tot vier maaltijden. Daarnaast zit er ook zuivel en fruit in de box. Bij de box horen recepten, maar ongeveer vijftig procent van onze gebruikers volgt deze recepten, de rest maakt zelf wat lekkers met de ingrediënten.”

Grote plannen

Stijn en Stéphanie hebben grote plannen voor de toekomst. “We willen het grootste korte keten initiatief van Nederland worden. De komende drie jaar staan in het teken van opschaling. We willen vier hubs bouwen waarin we alles logistiek kunnen regelen en wie weet komt er dan ook een Boerschappen-winkel,” vertelt Stijn. Nu werkt Boerschappen met tachtig tot negentig boeren uit Brabant, in de toekomst moeten dit er vierhonderd tot vijfhonderd door heel Nederland worden.

De boer

De boeren waar Boerschappen mee samenwerkt zijn geen gangbare boeren. “We vinden het vooral belangrijk dat een boer transparant is,” vertelt Stijn. “Onze boeren werken kleinschalig en hebben een opengesteld bedrijf. Ze ontvangen vaak bezoekers of hebben een winkeltje. Ze werken met biologische gewassystemen, natuurlijke bestrijders en spuiten alleen als het echt niet anders kan.”

“Bij sommige boeren komen we elke week producten halen en bij anderen komen we minder vaak. Dat ligt maar net aan de producten. Bij een appel- en perenkweker komen we dagelijks in het plukseizoen. Maar bij een imker hoeven we niet elke week te zijn, die zien we misschien één keer per seizoen.”

Voor de aangesloten boeren is Boerschappen een uitkomst. Ze weten van tevoren wat ze verkopen en krijgen een eerlijke prijs voor hun producten. Stijn: “Van het bedrag dat de klant betaalt, gaat zeventig procent naar de boer en de overige dertig procent naar ons. Goed eten en een eerlijke prijs voor de boer hoeft niet duur te zijn voor de consument, de keten moet alleen anders worden georganiseerd.”

Stijn: “Goed en gezond eten en een eerlijke prijs voor de boer hoeft niet duur te zijn voor de consument, de keten moet alleen anders worden georganiseerd.”

Boerschappenpakket
Beeld: ©Boerschappen

Verdienmodel

Stijn en Stéphanie komen beiden niet uit het boerenvak. “Totaal niet zelfs, ik ben marketeer.” vertelt Stijn. “Maar door mijn werk als marketeer kan ik goed zien wat een klant nodig heeft. Ik ben commercieel ingesteld. Commercieel is binnen de landbouwsector bijna een vies woord. Een commerciële instelling hebben als boer en geld verdienen hoort niet. Maar als iedereen blijft denken dat je als boer niets mag verdienen komen de veranderingen in de sector niet op gang. We zijn dan wel een commercieel bedrijf, maar niet met het doel om rijk te worden. We denken aan wat de boer en de klant nodig heeft en dat verbinden we. Als zij allebei blij zijn, zijn wij dat ook. We willen zorgen voor een keten die deugt en goed is voor je lijf en voor de wereld.”

Publicatiedatum op deze site: 21 januari 2020

Dit verhaal is onderdeel van een serie artikelen voor deze website (tussen 2019 en 2021) waarin agrarisch ondernemers vertellen hoe zij werken aan de omslag naar kringlooplandbouw. Op Groeien naar morgen lees je verhalen van agrariërs die stappen zetten en maak je kennis met de Demobedrijven.